Aukstums neatkāpsies – vai elektroauto lietotājiem par to būtu jāsatraucas?

Izlādējies akumulators, uzlāde nav iespējama un kontroles zudums pār automašīnu – šīs ir trīs visizplatītākās bažas attiecībā uz braukšanu ar elektroauto ziemas salā. Lai pārvietošanās ar šo spēkratu nekļūtu par izaicinājumu un tas būtu labs sabiedrotais arī ziemas sala apstākļos, If Apdrošināšana kopā ar tehnoloģiju entuziastu Kristapu Skuteli ir apkopojusi vairākus ieteikumus, kas palīdzēs uz ceļa justies droši.

Ja pirms pieciem gadiem uz ielām bija sastopami vien pāris simti elektroauto, tad šodien to jau ir 5758*. “Pēc If Apdrošināšanas KASKO datiem pēdējo divu gadu laikā ir divkāršojies apdrošināto elektroauto skaits. Pirmie elektroauto vadīšanas mēneši un, īpaši, pirmā ziema elektroauto vadītāja krēslā, protams, ir nedaudz riskantāks laiks arī no apdrošināšanas sabiedrības viedokļa, tomēr šobrīd nevarētu teikt, ka ziemas mēnešos elektroauto rastos ievērojami lielāki bojājumi nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinēju,” saka If Apdrošināšanas transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Ģirts Kubliņš.

Lai arī elektroauto ir daudzas funkcijas, kas paaugstina braukšanas drošību un komfortu, piemēram, ātra auto salona uzsildīšana un laba automašīnas vadības tehnoloģija, tomēr ziema var būt laiks, kad elektroauto vadīšana var sagādāt negaidītus pārsteigumus. Vairāk par praktisko pieredzi, pārvietojoties ar elektroauto ziemā, stāsta tehnoloģiju entuziasts Kristaps Skutelis: “Elektroauto ekspluatācijā jāņem vērā tas, ka auto apsilde var patērēt ievērojamu enerģijas daudzumu un tas vistiešākajā mērā ietekmē potenciālo nobraukumu. Ja izmanto elektroauto ar mazākas ietilpības akumulatoru, tad var rēķināties, ka nobraukums, iespējams, samazināsies pat uz pusi. Tāpat jāņem vērā, ka īpaši aukstos apstākļos elektroauto akumulatora uzlāde var būt lēnāka, kā arī īpaši jāuzmanās, lai nenobrauktu auto līdz gandrīz tukšam akumulatoram. Ja vasaras apstākļos ar vairumu elektroauto var nobraukt līdz teju 0% akumulatora atlikumam, tad ziemā pēdējie daži desmiti kilometru var “iztērēties” negaidīti strauji. Pirmajā elektroauto ekspluatācijas gadā būs jāapgūst šīs jaunās iemaņas, un nākamajos gados šīs nianses vairs nespēs pārsteigt nesagatavotu.”

Autovadītājiem jābūt uzmanīgiem, pārvietojoties pa slidenu ceļu. Elektroauto visbiežāk ir aizmugurējā piedziņa, tāpēc tā vadāmība uz slidenas virsmas sākumā var pārsteigt, īpaši, ja autovadītājs līdz šim pieradis braukt ar priekšpiedziņas auto. Tāpēc būs nepieciešams laiks, lai pierastu braukt ziemas apstākļos. Elektroauto arī parasti straujāk uzņem ātrumu un ir daudz smagāks nekā automašīna ar iekšdedzes dzinēju, tāpēc tā vadāmība ir mazliet atšķirīga, un, piemēram, bremzēšanas ceļš uz slidenas virsmas var būt garāks.

Izmantojiet ekonomisko braukšanas režīmu. Daudziem elektroauto ir ekoloģiskais braukšanas režīms, kas samazina enerģijas patēriņu un pagarina braukšanas attālumu un akumulatora darbības laiku. Salā šāds braukšanas režīms ir īpaši noderīgs. Noteikti ir vērts pārliecināties par savu braukšanas stilu – vienmērīga braukšana patērē mazāk enerģijas un kopumā ir drošāka nekā pēkšņi paātrinājumi vai strauja bremzēšana.

Pārbaudiet gaisa spiedienu riepās. Aukstos laikapstākļos gaisa spiediens riepās nedaudz samazinās, un nepietiekami piepumpēta riepa palielina rites pretestību. Tāpēc, iestājoties aukstam laikam, jāpārliecinās, vai riepās ir autoražotāja ieteiktais gaisa spiediens, jo tad auto būs stabilāks uz ceļa.

Sekojiet līdzi attālumam, kādu var nobraukt ziemas laikapstākļos. Elektroauto ziemā patērē vairāk enerģijas. Tas ir saistīts ar to, ka akumulatora enerģija tiek izmantota arī automašīnas salona apsildei un akumulatora sildīšanai. Tāpēc elektroauto nobraucamais attālums ar vienu uzlādi ziemā var būt par 20–50% mazāks nekā citās sezonās. Piemēram, ja paredzamais nobraucamais attālums ir 300 kilometri, ziemas apstākļos tas samazinās līdz 150–200 kilometriem.

Ja iespējams, novietojiet auto siltā vietā. Tā kā, braucot ziemā, ievērojama daļa enerģijas tiek tērēta akumulatora un salona sildīšanai, elektroauto būtu jātur siltā garāžā. Ja šāda iespēja nav pieejama un elektroauto tiek novietots stāvvietā zem klajas debess, pirms došanās ceļā un uzlādes veikšanas ieteicams iepriekš uzsildīt akumulatoru.

“Pērkot elektroauto, aicinu pievērst uzmanību tam, vai tas  ir aprīkots ar siltumsūkni, kas krietni efektīvāk spēj uzsildīt auto, un rezultātā šim procesam tiks patērēts mazāk enerģijas. Tomēr jārēķinās, ka ziemas spelgonī sildītājs pašā brauciena sākumā var darboties pat ar 4-6 kW jaudu un tas krietni iztērēs akumulatora enerģijas krājumus. Līdzko āra temperatūra tuvojas nullei, apsildei nepieciešamais enerģijas daudzums būtiski samazinās un nobraukums palielinās,” stāsta K. Skutelis.

Veltiet vairāk laika uzlādei. Aukstos laikapstākļos akumulatora uzlāde aizņem ilgāku laiku, jo daļu enerģijas patērē akumulatora sildīšana. Elektroauto akumulators vislabāk uzlādējas, ja tas nav pilnībā izlādējies. Vērts piebilst, ka uzlādes ātrums parasti samazinās, akumulatora uzlādes līmenim sasniedzot 80 procentus. Uzlādējot akumulatoru, vienmēr ievērojiet automašīnas ražotāja norādījumus.

Pirms sāk uzlādi, pārbaudiet, vai automašīnas uzlādes pieslēgvietā vai lādētāja pistolē nav sniega vai ledus, jo tas var aizkavēt uzlādi.

Elektroauto uzlāde zemā temperatūrā ir lēna. Elektroauto uzlāde ziemā atkarībā no auto var būt viennozīmīgi lēnāka, tāpēc uzlādes pauzēm vajadzētu atvēlēt papildu laiku, piemēram, tad, kad dodaties kādā garākā braucienā. Ja automašīnai ir akumulatora iepriekšējas uzsildīšanas funkcija, pirms došanās uz uzlādes punktu to vajadzētu laicīgi ieslēgt. Silts akumulators saņem spēcīgāku strāvu un tiek ātrāk uzlādēts.  Lielākajā daļā elektroauto, navigācijā ieslēdzot virzīšanos uz uzlādes punktu, iepriekšējās uzsildīšanas funkcija iedarbojas automātiski.

* Avots: www.uzladets.lv