Sezona tikko sākusies. Kas jāņem vērā un par ko būtu jāpārliecinās?

Kas šobrīd ir aktuāls speciālās tehnikas apdrošināšanā? Kādu apdrošināšanas risinājumu izvēlēties savam uzņēmumam? Ar svarīgāko, kas jāņem vērā, domājot par uzņēmuma speciālās tehnikas apdrošināšanu, dalās If Apdrošināšanas korporatīvā īpašuma produkta vadītājs Artūrs Budkēvics.

Līdz šim tehnikas cenu un remonta darbus ir ietekmējusi inflācija un rezerves daļu pieejamība. Tāpat arī augstās Euribor likmes ir atstājušas nelabvēlīgu iespaidu uz jaunās tehnikas tirgu. Pēc sarunām ar sadarbības partneriem var secināt, ka, iespējams, tādēļ 2024. gadā samazinājās jaunu traktoru un specializētās tehnikas iegādes apjomi. Taču aktuālās prognozes liecina, ka Euribor likmes samazināsies, kas ļauj domāt, ka aktivitāte tehnikas tirgū atjaunosies. Tāpat aktivitāte palielināsies pēc klusāka ziemas perioda, sākoties jaunajai sezonai.  

Ņemot to vērā, ir svarīgi atgādināt par apdrošināšanas nepieciešamību. Pirms apdrošināšanas iegādes būtu jāizprot, kādas ir uzņēmuma vajadzības – apdrošināt tehniku, apdrošināt nekustamo īpašumu, apdrošināties pret risku netīši nodarīt kaitējumu trešajai personai. Visērtākais un drošākais veids ir vērsties pie apdrošināšanas konsultanta, kuram izstāstīt visas vajadzības, lai izvēlētos vispiemērotākos apdrošināšanas veidus. 

Operatīva un saskaņota rīcība

Brīdī, kad jau noticis apdrošināšanas gadījums, savus klientus aicinām atlīdzību pieteikumus iesniegt operatīvi, lai izvairītos no papildu diskusijām. Lai uzskatāmāk to aprakstītu, uzskaitīšu biežākos piemērus no atlīdzību procesa, kas izraisa jautājumus un diskusijas: 

  • trūkst fotogrāfiju no notikuma vietas. Nav nepieciešama speciāla fotokamera, pilnīgi pietiek ar viedtālruni – galvenais, lai fotogrāfijā var redzēt bojātās detaļas un negadījuma apstākļus; 
  • ļoti bieži rodas diskusijas, ja remonts tehnikai tiek veikts pirms pieteikuma vai tāmes iesniegšanas apdrošināšanas sabiedrībai, kā rezultātā nav iespējams konstatēt defektus. Saprotams, ka aktīvās sezonas laikā nepieciešams ātri salabot tehniku, tādēļ cenšamies pēc iespējas ātrāk sniegt atbildi klientam. Vēlreiz vēlos uzsvērt – pirms uzsākat remonta darbus, tos nepieciešams saskaņot ar apdrošināšanas sabiedrību. 

Der zināt 

Lielākā atšķirība starp KASKO un Speciālās tehnikas apdrošināšanu ir apdrošinātās tehnikas izmantošanas mērķis un vieta, kas veido būtisku atšķirību risku segumos. KASKO apdrošināšana paredzēta cilvēku vai kravas pārvadāšanai pa koplietošanas ceļiem, kur viens no lielākajiem apdraudējumiem ir ceļu satiksmes negadījumi – buktes un skrāpējumi, savukārt speciālās tehnikas stihija ir meži, lauki, būvlaukumi, raktuves, karjeri un citas ekstrēmas vietas, kur švīkas un buktes ir daļa no ikdienas, tāpēc šādus bojājumus ar tehnikas apdrošināšanas polisi parasti neapdrošina.  

Svarīgākais, kam pievērst uzmanību sezonas sākumā

Vissvarīgākais ir laicīgi parūpēties, lai tehnika ir darba kārtībā – veikt nepieciešamās apkopes un sakārtot tehniku, lai aktīvā darba periodā nerastos nepatīkami pārsteigumi. 

Viens no nepatīkamākajiem momentiem ir tehnikas sastāvdaļu materiāla nogurums jeb nolietojums. Piemēram, metāla nogurums izraisa plaisu veidošanos, un šādas plaisas parasti rodas vietās, kur ciklisku darbību iespaidā koncentrējas slodze. Turklāt ir arī iespējams, ka konkrētā detaļa nav korekti izstrādāta vai tai nav izvēlēts pareizais materiāls. Rezultātā pie neliela trieciena detaļa salūzt, tomēr, apskatot to, ir labi redzams, ka plaisa jau sākusi veidoties iepriekš. No šādiem nepatīkamiem pārsteigumiem iespējams izvairīties, regulāri veicot tehnikas apkopi un pievēršot uzmanību pat sīkākajiem defektiem, kā arī savlaicīgi veicot remontu.  

Tāpat svarīgi ir sekot līdzi ražotāja norādījumiem par konkrētās iekārtas izmantošanu, lai tehnikai nerastos neparedzētas pārslodzes. 

Aizvadīto gadu laikā esam saskārušies ar dažādiem atlīdzību gadījumiem. Piemēram, jau iepriekš minētais metāla nogurums – traktoram, arot zemi, arkla pacelšanas laikā arkls šūpojās, braucot pa vagām, kā rezultātā detaļa, kas turēja arklu, bija pakļauta pārslodzei un salūza. Veicot tehnikas apskati, tika konstatēts, ka detaļa nav korekti izstrādāta, lai gan dokumentos norādīts, ka tai vajadzētu izturēt arkla svaru.

Tehnikas pašaizdegšanās riski

Nopietni jāpievērš uzmanība tehnikai, kas darbojas paaugstinātas ugunsbīstamības vidē, piemēram, kombainiem, harvesteriem, šķeldotājiem. Tās ir sarežģītas un dārgas mašīnas, kas bieži strādā karstos un putekļainos apstākļos. Turklāt eļļa un putekļi mēdz sakrāties vietās, kuras grūti iztīrīt, un no dzinēja radītā karstuma sāk veidoties ugunsnedroša vide. Rezultātā var notikt pašaizdegšanās, kas nereti nozīmē tehnikas pilnīgu bojāeju, jo ar rokas ugunsdzēšamo aparātu var apdzēst liesmu, bet pastāv liels risks, ka augstās temperatūras dēļ var notikt atkārtots uzliesmojums. Un tad jau rokas dzēšamie aparāti ir iztērēti un atliek vien noskatīties, kā dārgā tehnika pārvēršas lūžņu kaudzē.  

Tādēļ apdrošinātāji aicina uzstādīt automātisko ugunsdzēšanas sistēmu (AUDS), kas tehnikas aizdegšanās gadījumā nostrādā un nodzēš liesmas. Tā ir veidota, lai kritiskajās vietās samazinātu temperatūru, tādējādi pazeminot atkārtotas aizdegšanās risku. Lai būtu droši, ka sistēma pēc iespējas labāk pasargā klientu, iesakām to uzstādīt atbilstoši Zviedrijas izstrādātajam standartam SBF 127:17. Latvijā ir vairāki uzņēmumi, kas uzstāda šādas sistēmas un kuriem šis standarts ir pazīstams. Standarts nosaka, cik liela sistēma ir nepieciešama un kur jāuzstāda sprauslas. Sistēmas izmaksas ir ļoti lielā mērā atkarīgas no konkrētās mašīnas, kurai tā tiek uzstādīta. Tāpat ir svarīgi regulāri veikt šīs sistēmas apkopi, lai tā būtu darba kārtībā. 

Komentē SIA “INTRAC Latvija” tehniskais direktors Andrejs Stoļarovs 

"Ugunsdzēšamā sistēma nav “Plug and Play” risinājums, par to nedrīkst aizmirst. Tāpat kā operatori veic savu smago spēkratu ikdienas apkopes, arī ugunsdzēšamajai sistēmai ir nepieciešama ikdienas kontrole atbilstoši ražotāja noteikumiem. Parasti automātisko ugunsdzēšamo sistēmu pārbaude ir jāveic reizi gadā, un to dara sertificēts uzņēmums. Pārējās 364 dienas par sistēmas darbību vai bezdarbību atbildīgs ir tehnikas īpašnieks un operators. Svarīga ir operatoru regulāra instruktāža par sistēmas darbību un rīcību ugunsgrēka gadījumā. Situācijās, kad ar tehniku sāk strādāt jauni operatori, obligāti jāveic viņu apmācība. Ļoti būtiski ir tehnikas ikdienas pārbaudēs pamanītos ugunsdzēšamās sistēmas bojājumus nekavējoties novērst, neatstājot to uz vēlāku laiku un neignorējot tos. Diemžēl tas viss kopā vai atsevišķi var būt par iemeslu, ka tehnika, kas aprīkota ar ugunsdzēšamo sistēmu, ugunsgrēka gadījumā var arī neizpildīt savu funkciju."

Civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (CTA) – atlīdzība par nodarīto kaitējumu citiem

Lauksaimniecības tehnika ir liela izmēra, un visbiežāk tai ir nestandarta gabarīti, tādēļ ne vienmēr apkārt notiekošais ir nevainojami pārredzams. Pastāv risks, ka var notikt sadursmes ar citām personām vai tām piederošu īpašumu, kā rezultātā var tikt nodarīti zaudējumi mantai vai kaitējums personu veselībai. Uzņēmuma civiltiesiskās atbildības apdrošināšana pasargā no finansiāliem zaudējumiem neparedzētās situācijās. Jāpiemin, ka atšķirībā no OCTA civiltiesiskās atbildības apdrošināšana nesedz ceļu satiksmes negadījumus.

Lūk, daži negadījumu piemēri no If pieredzes 

  • Darbā ar lauksaimniecības tehniku tika aizķerts elektrības stabs, kā rezultātā tika pārtraukta elektropiegāde vietējam ciematam, kur atrodas ražotne, kuras darbība tika paralizēta uz sešām stundām. Rezultātā zaudējumi saistībā ar uzņēmējdarbības pārtraukumu sasniedza 20 000 eiro.  
  • Darbu gaitā blakus stāvošs cilvēks nokļuva tā sauktajā aklajā zonā, un traktors uzbrauca cilvēkam. Tika atlīdzināti izdevumi par ārstēšanos, rehabilitāciju un darbnespēju vismaz 2500 eiro apmērā.  

Uzziniet vairāk par apdrošināšanu uzņēmumiem