Kā izvēlēties piemērotāko veselības apdrošināšanas polisi darbiniekiem?

Medicīnas pakalpojumu cenai pēdējos gados ievērojami palielinoties, veselības uzraudzīšanā un kopšanā nozīmīgāku lomu iegūst veselības apdrošināšanas polise. Simtiem uzņēmumu jau gadiem ilgi tās iegādājas saviem darbiniekiem, tādējādi veicinot savlaicīgu ārsta apmeklējumu, izmeklējumu veikšanu un ārstēšanos. Citiem vārdiem, rūpējas, lai darbinieki būtu veselīgāki un līdz ar to arī ražīgāki.

Ne mazāk ir to kompāniju, kurās vēl tikai apsver iespēju palīdzēt darbiniekiem mazināt izdevumus par medicīnu un ātrāk nokļūt pie ārsta, piemēram, izvēloties maksas vizīti, ko daļēji apmaksās apdrošinātājs, nevis mēnešiem ilgi gaidīt rindā uz valsts apmaksāto apmeklējumu. Tomēr ne visām šis process norit gludi. Ieraugot apdrošinātāju piedāvājumu, var apjukt. Programmās norādīti dažādi pakalpojumi, atšķirīgas atlīdzināmās summas un ļoti raibs līgumiestāžu loks. Ilglaicīgie polišu pircēji neslēpj, ka bijuši nepieciešami vairāki gadi, lai saprastu, kas darbiniekiem ir visvairāk nepieciešams un kādi pakalpojumi tiek izmantoti retāk.

Polise – atspaids darbiniekiem

Viens no tādiem ir metālapstrādes uzņēmums VALPRO, kura darbinieki veselības apdrošināšanas polišu priekšrocības izmanto jau vairāk nekā 15 gadus.

"Mums veselības apdrošināšana jau ir iesakņojusies tradīcija. Pašos pirmsākumos polises segumi bija minimāli, taču ar katru gadu esam spējuši tos uzlabot, papildinot ar jauniem pakalpojumiem un palielinot limitus. Šobrīd varu teikt, ka mūsu darbinieki ir apmierināti un novērtē šo bonusu," stāsta VALPRO personāla vadītāja Dinija Kīta, piebilstot, ka polises, protams, visvairāk novērtē tie darbinieki, kuri tās visbiežāk izmanto.

Arī viņa piekrīt, ka polise ir nozīmīgs atspaids laikā, kad aug medicīnas pakalpojumu cenas. Darbinieki var ne tikai doties pie ārsta, kad tas nepieciešams, negaidot garās rindās, bet arī turpināt profilaktiski rūpēties par savu veselību. Pamatvajadzības ir nosegtas pilnībā, un ir arī papildu programmas, piemēram ambulatorā rehabilitācija, medikamentu programma. Tā ļauj izmantot ārstniecisko vingrošanu, masāžas, dažādas procedūras, kā arī saņemt būtisku atlaidi medikamentiem.

Gadu gaitā slīpētas iemaņas

Aicināta padalīties receptē, kā izvēlēties darbiniekiem noderīgu polisi, D.Kīta uzsver trīs svarīgus faktorus. Pirmais ir sarunāties ar darbiniekiem, noskaidrot, kā viņi vērtē polisi, ko vajadzētu uzlabot. Otrais - izvēlēties atsaucīgu apdrošinātāju un veidot ciešu sadarbību. Trešais – ņemt vērā gūtās atziņas un pašam uzņēmumam sagatavot savu prasību sarakstu, nevis pieņemt kādu no apdrošinātāja piedāvātajām gatavajām programmām.

"Gadu gaitā mums ir radusies izpratne, kas darbiniekiem ir vajadzīgs, tādēļ izdevies izveidot optimālu grozu. Mūsu nostāja ir tāda, lai darbiniekam pēc iespējas mazāk jāiegulda savi līdzekļi, tāpēc ļoti svarīgi, lai apdrošinātājam ir plašs līgumiestāžu loks. Un, pat ja kādreiz darbiniekam vajadzīga palīdzība medicīnas iestādē, ar kuru nav līguma, If pārstāvji operatīvi noorganizē atlīdzības izmaksu. Ja nu bez čeka tomēr neiztikt, tad nauda parasti tiek atmaksāta ļoti ātri - divu dienu laikā," stāsta VALPRO personāla vadītāja.

"Esam vienojušies ar savu apdrošinātāju If Apdrošināšana, ka reizi mēnesī viņu pārstāvis būs rūpnīcā. Tad mūsu darbinieki var iesniegt čekus un saņemt konsultācijas gan par veselības apdrošināšanu, gan citiem saistītiem jautājumiem. Tas ir ļoti ērti - saņemt pakalpojumu un konsultāciju turpat, savā darba vietā, netērējot dārgo resursu - laiku." Viņa piebilst, ka apdrošinātāja ieinteresētība sniegt pēc iespējas labāku pakalpojumu ir ļoti svarīgs faktors. Tādēļ labi apdrošinātāji paši aptaujā darbiniekus, cenšas risināt viņu nestandarta situācijas un citādi palīdz klientam.

Nav nesvarīgu detaļu

"Veselības apdrošināšanas polises izvēlē nav mazsvarīgu lietu. Visas nianses ir jāvērtē un jāizskata. Galu galā apdrošināšana ir drošības spilvens darbiniekiem neparedzētos gadījumos, tādēļ tam jābūt tādam, lai maksimāli pasargātu strādājošos. Jāvērtē limiti, neapmaksājamie pakalpojumi. Sīki jāizanalizē visi noteikumi. Tādēļ mēs jau pieprasījumā iekļaujam ļoti detalizētu aprakstu – kas tieši mums nepieciešams. Dodam savu pieprasījumu un saņemam ērtāk salīdzināmus piedāvājumus," gadu gaitā uzkrātajās zināšanās dalās D.Kīta, uzsverot, ka apdrošinātāja izvēles procesā ir ļoti svarīgi pārrunāt piedāvājumu un pēc iespējas to arī pieslīpēt.

Tomēr nevajadzētu paļauties, ka veselības apdrošināšanas polise pati par sevi spēs būt darbinieku veselības garants. Realitātē ne visi spēj sevi motivēt pietiekami nodoties fiziskām aktivitātēm, piekopt veselīgu dzīvesveidu vai doties pie ārsta. Daudziem vajadzīga pamudinājums un iedrošināšana. Tādēļ VALPRO oktobris jau vairākus gadus tiek pasludināts par Veselības mēnesi, kura ietvaros uzņēmumā ierodas mediķi veikt obligātās veselības pārbaudes, fizioterapeiti izstrādā īpašus vingrojumu kompleksus, darbiniekiem tiek piedāvātas vitamīniem bagātas dabas veltes, kā dzērvenes, āboli un citi veselīgi augļi un dārzeņi.

Tāpat tiek organizētas dažādas fiziskās aktivitātes. Oktobra sākumā VALPRO kolektīvs devās pārgājienā, mēneša otrajā pusē ieplānots velobrauciens. Citus gadus strādājošie devušies nūjot vai izmēģinājuši ekskursiju ar purva kurpēm un kopīgu dzērveņu lasīšanu. Šādi pasākumi ne vien saliedē darbiniekus, bet arī kādam palīdz atrast jaunu veselīgu hobiju un domubiedrus, ar ko kopā baudīt jauno aizraušanos.

Darbinieki dod priekšroku polisei

Lai arī pēdējos divos trijos gados daudzi uzņēmumi bija spiesti izvērtēt savas finanses, tomēr motivēti un veseli darbinieki joprojām ir būtiska sastāvdaļa ikviena uzņēmuma pozitīviem biznesa rezultātiem. Tādēļ uz izaugsmi vērsti uzņēmumi turpina iegādāties veselības apdrošināšanas polises saviem darbiniekiem.

"Mūsu veiktā aptauja rāda, ka 91% no aptaujātajiem darbiniekiem dažādos reģionos un nozaru uzņēmumos uzskata, ka veselības apdrošināšana ir svarīgākais labums, ko viņi gaida no darba devēja," ar datiem iepazīstina If Apdrošināšanas veselības apdrošināšanas produkta vadītāja Nellija Baliko. "2022. - 2023. gadā, kad gaidīšanas laiks uz valsts apmaksātu veselības aprūpi tikai pieauga, bet cenas uz medicīniskajiem pakalpojumiem privātajā sektorā izauga pat par 20+%, veselības apdrošināšana jebkuram no mums var kļūt būtisks atbalsts situācijās, kad nepieciešama gan akūta ārstēšana, gan arī vienkārši savas veselības veicināšana, turklāt gan fiziskās, gan mentālās. Un, ja jautājums ir "būt vai nebūt", labāk sākt ar mazumiņu nekā atteikties vispār."

Iekļaujot polisē tikai pamata segumu, piemēram, maksas ambulatoros pakalpojumus un maksas operācijas, jau tiks nosegtas 70% no darbinieku vajadzībām. Ja budžets ļauj ko vairāk, tad tālāko izvēli, ko tieši iekļaut polisē, ir vērts izrunāt ar apdrošināšanas speciālistiem, kuriem ir liela pieredze par biežākajiem veselības riskiem katrā nozarē un labākajiem risinājumiem, ko iekļaut polisē, lai nepieciešamības gadījumā darbinieks varētu ātri novērst vai preventīvi pasargāt sevi no saslimšanas.