Pētījums: Latvijas iedzīvotāji pārsvarā maina automašīnu apnicīgā remonta dēļ
Lielākā daļa Latvijas autoīpašnieku veic automašīnu maiņu ik pēc 4 līdz 6 gadiem. Galvenais iemesls personīgā transporta maiņai ir apnicīgais auto remonts, tā liecina If Apdrošināšana veiktais pētījums Baltijas valstīs.
Pētījuma ietvaros Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iedzīvotājiem tika jautāts, cik bieži tiek veikta automašīnas maiņa un kāds bija pēdējā reizē iemesls. Lūdzot norādīt iemeslu, visu trīs valstu iedzīvotāju biežākā izvēle bija vienāda – Lietuvā (35 procenti), Latvijā (34 procenti) un Igaunijā (30 procenti) atzina, ka automašīnas remonts kļuvis pārāk apnicīgs.
Vairāk nekā ceturtā daļa (26 procenti) aptaujāto Latvijas autoīpašnieku atzina, ka nācies automašīnu mainīt ģimenes vajadzību dēļ, savukārt 24 procenti veikuši automašīnas maiņu citu iemeslu dēļ. Nedaudz mazāk kā piektā daļa (18 procenti) Latvijas autovadītāju nolēma mainīt automašīnu, jo vecā bija vienkārši apnikusi, un gandrīz katrs desmitais (8 procenti) izvēlējās lētāku vai izdevīgāku transportlīdzekli ekonomiskās situācijas dēļ.
If Obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas produkta vadītājs Agris Āva stāsta, ka starp trim Baltijas valstīm ir novērojamas dažas būtiskas atšķirības, piemēram, Igaunijā pēc līzinga saistību termiņa beigām biežāk (8 procenti) tiek mainīta automašīna un retāk tāpēc, ka auto remonts būtu nogurdinājis (15 procenti). Attiecīgi tikai 1 procents lietuviešu un tikai 2 procenti latviešu pēdējā reizē nomainīja automašīnu uz citu pēc vecā līzinga līguma termiņa beigām. Pēc speciālista domām, šo statistiku var viegli izskaidrot vēl arī ar citiem datiem.
“31 procents igauņu brauc ar automašīnām vidēji piecus gadus, kamēr citās Baltijas valstīs šis rādītājs ir daudz zemāks – 17 procenti Latvijā un tikai 15 procenti Lietuvā,” atklāj A.Āva.
Visaktīvākais izmaiņu intervāls ir pēc 4-6 gadiem
Pēc A.Āvas teiktā, aktīvākais transportlīdzekļa nomaiņas intervāls ir 4-6 gadi pēc to iegādes. To parādīja arī pētījuma rezultāti, kas atklāja, ka 34 procenti Latvijas iedzīvotāju maina automašīnu uz citu ik pēc 4-6 gadiem, bet 26 procenti to dara ik pēc 7-10 gadiem. 16 procenti respondenti norādīja, ka maina automašīnu tikai tad, kad pārtrauc braukt, un katrs desmitais (10 procenti) saka, ka to dara ik pēc 2-3 gadiem.
“Šajā ziņā mēs neizceļamies visu trīs Baltijas valstu kontekstā – gan igauņi, gan lietuvieši maina automašīnas līdzīgos intervālos. Visās trīs valstīs ievērojama daļa respondentu norādīja, ka brauc līdz brīdim, kad automašīna ir nopietni nolietojusies – šī atbilde korelē arī ar pētījumā visbiežāk minēto iemeslu, kāpēc viņi izvēlas mainīt transportlīdzekli,” komentē A.Āva.
A.Āva atzīmē, ka Latvijā gadā vidēji tiek iegādāti vairāk nekā 70 tūkstoši vieglo pasažieru automobiļi, tai skaitā gan jauni, gan lietoti. Mūsdienās automobiļa pārdošanas darījumus visbiežāk noslēdz CSDD attālināti vai klātienē, auto iegādes vietās: dīleru salonos, lietotu auto tirdzniecības vietās. Uzreiz pēc automobiļa pārdošanas darījuma veikšanas un īpašuma tiesību pārņemšanas, jaunajam īpašniekam ir svarīgi atcerēties, ka pirms uzsākt dalību ceļu satiksmē, ir jāiegādājas jauna OCTA polise, lai apdrošinātu savu civiltiesisko atbildību un iegūtu papildu drošību.
Šā gada jūnijā If Apdrošināšana Baltijas valstīs pētījumu veica sadarbībā ar institūtu KOG, tajā piedalījās 3000 respondentu.