Ja ciet negadījumā un neesi vainīgs, Tev ir tiesības vērsties pie atbildīgās personas OCTA apdrošinātāja, lai pieprasītu zaudējumu atlīdzināšanu. To iespējams izdarīt, iesniedzot atlīdzības pieteikumu un negadījuma apstākļus apliecinošus dokumentus.
Ja esi vainīgs ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanā un Tev ir derīga OCTA polise, Tavs apdrošinātājs izskatīs kompensācijas prasības par trešajām personām nodarītajiem zaudējumiem. Savukārt, ja Tev nav OCTA polises vai tās derīguma termiņš ir beidzies, Tev var draudēt juridiskas sankcijas un atbildība par zaudējumu atlīdzināšanu no savas kabatas.
OCTA likuma 36. pants nosaka skaidrus pienākumus, kas jāveic ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām, lai nodrošinātu apdrošināšanas procesa efektīvu norisi. Lai fiksētu negadījumu un pieprasītu atlīdzību, ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām ir jāsper šādi soļi:
- Apstākļu fiksācija: Veikt pasākumus, lai fiksētu negadījuma apstākļus un novērstu turpmākos zaudējumus.
- Bojāto mantu saglabāšana: Saglabāt bojāto mantu tās sākotnējā stāvoklī līdz bojājumu fiksēšanai vai atteikumam veikt apskati.
- Informācijas sniegšana: Sniegt informāciju par negadījuma apstākļiem apdrošinātājam vai LTAB piecu dienu laikā pēc pieprasījuma.
Transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums paziņot apdrošinātājam par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos. Ja transportlīdzekļa īpašnieks pretendē uz atlīdzību, viņam jāiesniedz apdrošinātājam vai LTAB pieteikums, pievienojot aizpildītu saskaņoto paziņojumu, ja negadījuma apstākļi ir fiksēti. Savukārt, ja īpašnieks nepretendē uz atlīdzību (ir vainīgais negadījumā), viņam jāiesniedz aizpildīts saskaņotais paziņojums desmit dienu laikā pēc negadījuma vai, ja apstākļus fiksējusi Valsts policija, jāsniedz rakstveida informācija.
Ņem vērā, ka tiesības pieprasīt atlīdzību ir ne tikai autovadītājiem un auto īpašniekiem, bet arī pasažieriem, gājējiem, riteņbraucējiem un citiem satiksmes dalībniekiem.
Atlīdzību par materiālajiem zaudējumiem aprēķina un izmaksā pēc kompensācijas principa – tas nozīmē, ka izmaksājamā apdrošināšanas atlīdzība nedrīkst pārsniegt radušos zaudējumus. Apdrošinātājs izvērtēs autoservisa sastādīto remontdarbu tāmi, bet auto bojāejas gadījumā novērtēs auto vērtību uz apdrošināšanas gadījuma brīdi.