Galvenie faktori, kas ietekmē elektroauto apdrošināšanas cenu
Pēdējos gados elektroauto Latvijā vairs nav retums – tos arvien biežāk var redzēt gan pilsētu ielās, gan uz lielceļiem. Tā kā arvien vairāk autovadītāju apsver elektroauto iegādi, aktualizējas jautājumi par to, kā šis mūsdienīgais spēkrats kalpo ilgtermiņā un kādas ir tā priekšrocības pār iekšdedzes auto – gan īpašniekam, gan apkārtējai videi.
Iepriekš esam rakstījuši par ieguvumiem no pārvietošanās ar elektroauto. Priekšrocību vidū ir klusums, vides nepiesārņošana, kā arī izmaksu ietaupījums, salīdzinot degvielas un elektrības izmaksas. Tomēr daudzus elektroauto īpašniekus pārsteidz elektroauto KASKO apdrošināšanas cena, kas ir būtiski augstāka nekā automašīnai ar iekšdedzes dzinēju.
Pastāv maldīgs priekšstats, ka apdrošinātāji mākslīgi uztur augstas cenas elektroauto apdrošināšanai. Patiesībā KASKO apdrošināšanas cenas veido pavisam praktiski apsvērumi – šajā rakstā tos skaidrosim kopā ar If transportlīdzekļu risku vadītāju Robertu Skrupski.
Elektroauto cīnās par vietu iekšdedzes dzinēju pasaulē
Elektriskās mobilitātes popularitāti apstiprina statistika – jaunu elektromobiļu reģistrāciju skaits Eiropā 2023. gadā sasniedza gandrīz 3,2 miljonus, kas bija 20% pieaugums salīdzinājumā ar 2022. gadu. Arī Latvijā elektroauto skaits strauji pieaug – statistikas dati liecina, ka 2024. gada 1. ceturksnī Latvijā bija reģistrēti vairāk nekā 7 tūkstoši elektroauto.
Neskatoties uz elektroauto skaita pieaugumu, tirgū joprojām dominē mašīnas ar iekšdedzes dzinējiem. Plašā pieejamība, gadu gaitā līdz sīkumiem izstrādātie ražošanas procesi un attīstītā degvielas uzpildes infrastruktūra nozīmē, ka braukšana ar iekšdedzes dzinēja auto ir kā pastaiga pa iemītu taciņu. Tas attiecas arī uz remontiem – iekšdedzes dzinēja automašīnām ir daudz lielāks rezerves detaļu tirgus, kas krietni samazina remonta izmaksas.
Kā veidojas elektroauto apdrošināšanas cenas?
Gluži kā iekšdedzes dzinēju auto, arī elektroauto apdrošināšanas cenu veido divi galvenie apsvērumi – negadījumu biežums un vidējās atlīdzības apmērs. Lūk, kāpēc šo faktoru ietekmē elektroauto KASKO polise sanāk dārgāka.
1. Elektroauto ir augstāka vidējā atlīdzība
Vidējā elektroauto KASKO atlīdzība joprojām ir krietni augstāka, turklāt, atšķirībā no benzīna vai dīzeļdegvielas dzinēju auto, tā turpina pieaugt. If elektroauto KASKO atlīdzību rādītāji liecina, ka vidējā atlīdzība par elektroauto apdrošināšanas gadījumu svārstās no diviem līdz divarpus tūkstošiem eiro. Salīdzinājumam, dīzeļa vai benzīna automašīnām vidējā atlīdzība ir aptuveni par tūkstoti mazāka.
Viens no galvenajiem iemesliem augstām atlīdzības izmaksām ir augstas elektroauto remonta cenas. Diemžēl īsti nav piepildījies solījums par to, ka elektroauto ir mazāk kustīgu detaļu un tāpēc tie bojājas retāk. Uz ceļiem esošās bedres nesaudzē ne elektroauto riepas un diskus, ne arī piekari. Turklāt elektroauto ir smagāki nekā iekšdedzes spēkrati.
Pēc nopietnāka negadījuma elektroauto remonts noteikti būs sarežģītāks nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinēju. Tas ir izskaidrojams ar jaunākajām tehnoloģijām, kas atrodamas elektroauto, kā kameras, sensori un citas modernas iekārtas. Arī kvalificētu mehāniķu, kas specializējas elektrisko automobiļu servisā, ir daudz mazāk.
Akumulatoru un to nomaiņas izmaksas ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas apdrošināšanas uzņēmumiem sagādā lielas raizes. Akumulatori parasti ir uzstādīti zem pasažieru salona un aizņem lielu platību, kas padara tos neaizsargātākus pret bojājumiem. Praksē redzams, ka parastam auto nenozīmīgs trieciens – piemēram, uzbraukšana uz akmens parkošanās laikā – var prasīt nelielu remontu. Savukārt elektriskajam transportlīdzeklim tas var nozīmēt pat norakstīšanu, jo akumulatora izmaksas var sasniegt pat pusi no automobiļa iegādes cenas.
Vēl lielākas problēmas var izvērsties ar lietotiem elektroauto. Ja ar jaunu elektroauto var vērsties pie dīlera un tam ir skaidra vēsture un garantija, tad lietota elektroauto īpašnieki ne vienmēr var būt droši par auto vēsturi, jo tiem var būt slēpti bojājumi. Ir gadījumi, kad elektroauto ir slīcis, dedzis un tālāk nonācis kādā no Eiropas valstīm, kur atjaunots un nonācis jauna īpašnieka rokās. Šāda veida auto rada paaugstinātus un neparedzamus riskus tālākā tā lietošanā, kā arī jaunos negadījumos var apdraudēt pasažieru veselību un dzīvību.
2. Elektroauto negadījumu biežums pieaug
Vēl pirms dažiem gadiem elektoauto īpašnieki mēroja mazākus attālumus, jo pa ceļam nebija daudz iespēju auto uzlādēt. Mūsdienās elektroauto jau sasniedz parastajiem auto līdzvērtīgu nobraukuma kilometru skaitu.
Savukārt vidējā negadījumu biežuma ziņā elektroauto šobrīd apsteidz iekšdedzes automašīnas. Tas daļēji izskaidrojams ar to, ka ar elektroauto galvenokārt pārvietojas lielajās pilsētās, kur satiksme ir intensīvāka. Turklāt elektroauto ir tendence sadurties pie lielākiem ātrumiem, jo tās ir jaudīgākas un ātrāk uzņem ātrumu.
Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc daudzi cilvēki izvēlas elektroauto, ir tieši ātrums un jauda. Roberts Skrupskis paskaidro: “Iedomāsimies vienādojumu – cilvēks ar ienākumiem virs vidējā, pārvietojas ar ātrumu virs vidējā, turklāt drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslu. Rezultāts ir biežāki negadījumi. Turklāt jāņem vērā, ka arī citi ceļu satiksmes dalībnieki vēl īsti nav pieraduši pie elektroauto jaudīgā paātrinājuma.”
Elektroauto KASKO – labākā aizsardzība pret ilgiem un dārgiem remontiem
Apvienojot negadījuma biežuma pieaugumu un ievērojami augstāku vidējo atlīdzību, iegūstam loģisku iznākumu – dārgākas KASKO apdrošināšanas polises. Papildus jāņem vērā, ka apdrošināšana būs dārgāka gados jaunākiem autovadītājiem (līdz 30 gadiem) un vadītājiem ar mazāku stāžu.
Elektroauto ir nozare ar skatu nākotnē – tā vēl aug un attīstās, meklējot ceļus, kā līdzsvarot patēretāju vajadzības, tehniskās iespējas un vides aizsardzību. Turpretī apdrošināšana ir vērsta uz tagadni, jo elektroauto saimniekiem aizsardzība nepieciešama jau šodien.
Ja esi elektroauto īpašnieks vai plāno par tādu kļūt, obligāti nodrošinies ar elektroauto KASKO polisi. If piedāvātā elektroauto KASKO atlīdzina ne tikai elektroauto remontu un auto aizvietošanu pilnīgas bojāejas gadījumā, bet arī paredz 24/7 palīdzību uz ceļa un bezlimita nomas auto, kas ir neaizvietojama gadījumos, kad auto remonts ieilgst.
Lai cik pieredzējis un prasmīgs būtu autovadītājs un lai ar kādu auto brauktu, neparedzēti gadījumi var notikt ar ikvienu. Piemēram, spēcīgas krusas gadījumā vai pēc sadursmes ar dzīvnieku KASKO atlīdzinās zaudējumus par auto remontu, tāpēc neriskē un nodrošini sev pilnīgu sirdsmieru.